Over mij

Wateringen, Zuid Holland, Netherlands
Op 2 augustus 1961 ben ik geboren. Ik ben werkzaam bij het Ministerie van Financiën en ben getrouwd met Brigitte en heb twee dochters Tessa en Sterre (van 13 resp. 11 jaar).

donderdag 9 juni 2011

Dag 5 (do 9 juni 2011): Rosieres - Vezelay (144 km) [617 km]


Vroeg opgestaan. Toch nog een behoorlijke nachtrust gehad. Ontbijt op plasticboordjes. Er liggen stokbroden. Ik snij er een paar hompen vanaf. Als beleg is er jam en jam. Wel vier soorten jam. Ik mis eitjes, ham en kaas. Maar dit is ook goed zo. Wel jus ‘d orange en koffie. Na te hebben afgerekend , ga ik op pad en weer een ervaring rijker. Onderweg rijdt een fransman naast me en vraagt waar ik naar toe ga: ik zeg Vezelay en Santiago. Hij zegt Santiago de Compostel. Ik zeg: “oui, cette une long way”. Hij begrijpt me wel. Nu denk ik, had ik maar beter opgelet bij de Franse les bij meneer De Zeeuw op de middelbare school. Maar gedane zaken, nemen geen keren. Ik kom door Fays la Chapelle en zie een kerk in vakwerkbouwstijl. Dat is even een ander gezicht dan de kerken in de andere dorpen. In St. Pahl zie ik een school. Een prachtig gebouw. Op de linkerkant staat Garcons en op de rechterkant Filles en dat alles is op het schoolplein gescheiden door een hek (er zit middenin wel een ijzeren deur in). Tja, hier staat de tijd dus stil. Als ik door de dorpjes rijdt, kan ik me de trek van de grote stad door de jeugd wel voorstellen. Wat verderop springt er ineens 20 meter voor mij een ree over de weg. Ik haal broodjes in Ligny le Chatel en nuttig die op een bankje aan het water. Het aantal winkeltjes in de dorpjes valt wat tegen. In menig dorp ontbreekt de buurtsuper (Alimentation op zijn frans). Je ziet hier wel zo nu en dan eens (soort) SRV-wagens, maar dan op zijn frans. Maar als je ze nodig hebt, zijn ze natuurlijk in geen velden of wegen te bekennen. Ik ben wel gecharmeerd van het plaatsje Ervy le Chatel met de stadspoort en de ronde markthal (waar de VVV in is gevestigd). Na nog wat doortrappen kom ik in Auxerre. Dat ligt mooi aan de Yonne (geen Yvonne dus). Trouwens voordat je Auxerre bent, is het nog een aantal malen behoorlijk klimmen. Uiteindelijk wordt je wel beloond met de afdaling naar de stad. Ik haal mijn vierde stempel in de Kathedraal St. Etienne. Verder nog wat rondgefietst in de stad. Een leuke stad. En dan komt er een heerlijk stuk van fietsen langs de Yonne. De meeste tijd rijd je op een jaagpad. Je komt er vele sluizen tegen. Het is heerlijk relaxed fietsen. Dan kom ik Rogier uit Houten tegen. Hij zegt tegen me dat het morgen gaat regenen en dat hij daarom doorfietst naar Vezelay. Ik twijfel, maar denk: ook wel zo gezellig om een stuk samen op te fietsen. Zo gezegd, zo gedaan. Al kletsend tikken de 30 km weg die we nog moeten gaan. Als hij hoort dat ik bij Financiën werk, doopt hij ter plekke het jaagpad om in het De Jagerpad. Rogier die journalist is, is een leuke vent van 64 jaar met gevoel voor humor. Hij fietst tot aan de Pyreneeën. Hij heeft trouwens jaren geleden Chili van noord naar Zuid gefietst. Dat doe ik hem niet na. Na twee klimmetjes zien we in de hoogte Vezelay liggen. Een prachtig gezicht. Zie ook de foto! In de stad aangekomen nemen we afscheid en danken elkaar voor het gezelschap en ieder gaat zijns weegs. Hij gaat naar de camping. Ik beland in het hotel Relais de Morvan. Een aanrader. Na biertje dat bijzonder goed smaakt, skypen met het thuisfront. Leuk om Brigitte, Tessa en Sterre te zien en bij te kletsen. Zij missen mij en ik mis hen. Ik mis mijn Jacuzzi trouwens ook, maar dat is van andere orde natuurlijk. Het is dus geen JAcuzzi, maar voor mij NEEcuzzi! Tessa schrijft al mijn kilometers op en maakt daar een totaal van. Ik zal dat ook nog in mijn weblog opnemen. Om 21.00 uur aan tafel en ik moet mijn weblog ook nog bijwerken. Trouwens alle berichtjes die worden geplaatst waardeer ik zeer. Leuk te lezen hoe er wordt meegeleefd. Dat geeft je toch het gevoel dat je er niet helemaal alleen voorstaat. Ook leuk dat er vanuit oude vriendschappen reacties zijn: Arco en Arga. Ik wil niet lullig doen allemaal, maar aan terug reageren kom ik (nog) niet toe. Ik moet alle zeilen bijzetten met het fietsen en mijn weblog bijwerken.

3 opmerkingen:

  1. Mooi Frankrijk!!

    Groet Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Corné,

    Erg leuk om te lezen wat je meemaakt elke dag.
    Wij missen jou trouwens ook hoor. En maak je geen zorgen over de JAcuzzi, die houden wij wel voor je warm. ;-)

    Liefs Es en Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Corné,

    Wat leuk dat je die link even doorgeeft. Zag het toevallig vanavond toen ik op mijn webmail van FIN keek. Wat een enorm avontuur ben je toch begonnen! Leuk om je verhalen van je belevenissen onderweg te lezen. Geniet ervan (ik geniet op een veilige afstand) en het is nog goed voor je Frans ook ;-) Hartelijke groeten, Igor

    BeantwoordenVerwijderen