Over mij

Wateringen, Zuid Holland, Netherlands
Op 2 augustus 1961 ben ik geboren. Ik ben werkzaam bij het Ministerie van Financiën en ben getrouwd met Brigitte en heb twee dochters Tessa en Sterre (van 13 resp. 11 jaar).

donderdag 30 juni 2011

Dag 26 (do 30 juni 2011): Arzua – Santiago de Compostela (51 km) [2540]


Om 6.15 uur opgestaan, zodat ik om 6.45 uur op de fiets kon zitten. Het is nog een beetje donker dus mijn achterlicht aangedaan. Toch een beetje een vreemde etappe vandaag, juist omdat ik besef dat dit de laatste zal zijn. In Touro vroeg aan de café con leche. Even wat warms naar binnen, want het is zo vroeg nog best behoorlijk koud. Dat wordt pas anders als de zon er een beetje doorkomt. Ik geniet van elke trap van de mooie tocht van vandaag door een golvend groen landschap met toch nog best wel wat aardige klimmetjes. Via een omweg bereik ik het einddoel van mijn pelgrimstocht, Santiago de Compostela. Trouwens nog een hele gemene klim als je net Santiago binnenkomt. Ik moest aan het einde nog even “uit het zadel komen”. Om 10.30 uur was ik na 2.540 kilometer fietsen bij de kathedraal. Nou, daar stond ik dan met een gevoel van “is dit het nou”. Dat kwam, denk ik ook omdat ik mij realiseer dat mijn tocht nu teneinde is. Anderen zie ik elkaar omarmen. Dat wordt voor mij lastig, want ik ben alleen! Nog wat rondgelopen in en bij de kathedraal. Het is misschien overbodig om op te merken jullie weten toch wel dat dat het koperen Spaanse eurocentwerk de kathedraal van Santiago de Compostella staat (en dus niet de familiekerk van Gaudi uit Barcelona!). Bovendien is Sint Jacobus (één van de discipelen) de schutspatroon van Spanje. Toen heb ik op vertoon van mijn credential met stempels (ik heb er nu in totaal 33, nog wel wat lege vlakken hoor!), mijn compostolaat gekregen. Dat is een oorkonde dat je de pelgrimstocht hebt volbracht. Op het compostolaat hebben ze Cornelium Gosen geschreven in plaats van Cornelis Gosen. Cornelis op zijn Spaans zullen we maar zeggen. Voor 1 euro koop ik een koker om hem ongeschonden mee naar huis te vervoeren. Verreweg de meeste pelgrims volbrengen het stuk in Spanje. Alleen Nederlanders en Belgen zijn zo gek om van veel verder te komen. Ik ging maar weer naar de kathedraal. Ik werd gebeld en er kwamen sms-sjes binnen om mij te feliciteren met het bereiken van mijn einddoel. Oeps, mijn mobiel was bijna leeg. Bij een kapelletje zag ik in deze eeuwenoude kathedraal een stopcontact. Dat bood uitkomst. Ik heb mijn mobiel daar 15 minuten opgeladen. En ondertussen maar belangstellend naar de kapel blijven kijken. Jacobus moest eens weten! Vervolgens de 12.00 uur mis bijgewoond. Praktisch helemaal in het Spaans, zodat ik daar weinig van kon bakken. Gelukkig werd er ook af en toe gezongen. Aan het begin van de dienst werden de pelgrims uit de diverse landen welkom geheten. Het was trouwens afgeladen van de mensen. Daarna op zoek naar hotel Mexico, daar kan ik namelijk mijn fiets op transport naar Nederland doen (via Soetens uit Vessem). Wel zo gemakkelijk om in datzelfde hotel te verblijven. Rond 18.00 uur wordt mijn fiets transportklaar gemaakt voor de tocht naar Nederland. De fiets wordt dan binnen 2 weken thuis afgeleverd. Van het meisje dat alles met de fietsen regelde, kreeg ik nog een tas die een Nederlander had achtergelaten die de tocht andersom (van SdC naar NL) fietst. Daar kunnen mooi mijn twee achtertassen in voor in het vliegtuig. Er verblijven in dit hotel meer Nederlanders en een Belg die binnenkort allemaal terugvliegen. Met dat gezelschap heb ik nog een biertje gedronken en wat gekletst. Zij hadden allen trouwens de (lichtere!) westelijke route gereden. Hoe zou het morgen zijn, nu ik niet meer hoef te fietsen?

5 opmerkingen:

  1. hoi Corné,

    gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep, topprestatie. zie je van het weekend.

    Johan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha liefie,

    Geweldig dat je dit hebt volbracht! We zijn trots op je! Vast vreemd nu ineens een dag waarop je opstaat zonder het idee van je fiets weer te moeten pakken. Geniet van deze dag. We zien elkaar morgen op Schiphol.

    Liefs Brig, Tessa en Sterre

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Corné. Dat gevoel van, was dat het had ik na ons Rondje Ierland. We werden en we verzorgden ons zelf goed. Op tijd naar bed, goed eten voor, na en tijdens de dagelijkse soms erg zware rit. Geen gekke dingen doen, en vooral geen rustdagen inplannen ! Het was prettig lezen, en chapeau ! Volgede keer ook een Rondje Ierland ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De mens is een wonderlijk wezen, dat hij geroerd kan zijn, omdat iemand van A, via B, naar SdC fietst. Het is trouwens wel 'con leche'
    Kniesoor

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Corné,
    Het doel is niet belangrijk.
    De weg er naar toe is wat telt..
    Gaaf dat je deze rit volbracht hebt. Wij hebben genoten van je mooie verhalen.
    Groetjes van Eduard en Franciska

    BeantwoordenVerwijderen